Cookies
På denna webbplats använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om cookies
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Lyssna
Vill du lyssna på innehållet på webben? Tryck på knappen ”Börja lyssna” nedan och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.
VÅRA ANDRA WEBBAR
Vill du starta en livsmedelsverksamhet eller ta över en befintlig verksamhet ska du anmäla det till Västra Mälardalens Myndighetsförbund.
En anmälan ska även göras om livsmedelsverksamheten byter ägare eller organisationsnummer. Verksamheten får startas tidigast två veckor efter det att anmälan mottagits av oss. Vid utebliven anmälan kan en sanktionsavgift bli aktuellt enligt Livsmedelslagen 30 a §, detta gäller även vid utebliven anmälan vid ägarbyte eller ändring av organisationsnummer.
Tillfällig livsmedelshantering, till exempel marknadsstånd, behöver ibland inte anmälas. Om anmälan måste göras eller inte beror på verksamhetens omfattning och typen av livsmedel. Hör av dig till oss om du är osäker. När vi mottagit och registrerat din anmälan får du en bekräftelse på detta utskickad till dig.
Västra Mälardalens Myndighetsförbund tar ut en avgift vid anmälan och registrering av livsmedelsverksamheten och en årlig avgift för återkommande kontroller. Ibland krävs även extrakontroller. Vid extrakontroller tas en timavgift ut enligt Västra Mälardalens Myndighetsförbunds taxa för offentlig kontroll inom livsmedel- och foderlagstiftningen.
Livsmedelsverksamheter delas in olika riskklasser. Olika typer av livsmedelshantering ställer olika krav på utformning av lokal, faroanalys och din kunskap som verksamhetsutövare.
Mängden livsmedel och typen av råvaror som produceras är också avgörande när vi bedömer vilken riskklass verksamheten ska ha.
Olika riskklasser ger olika många kontrolltimmar . Högre riskklass innebär att verksamheten får ett större antal kontrolltimmar per år. Den årliga avgiften faktureras i början av varje år.
Du bryter mot lagen om du startar en livsmedelsverksamhet utan att anmäla det till Västra Mälardalens Myndighetsförbund. Det gäller även en verksamhet som får en ny ägare, flyttar till en ny plats eller gör en bolagsombildning eller byter organisationsnummer. Västra Mälardalens Myndighetsförbund kan vid dessa tillfällen besluta om sanktionsavgifter.
Blanketter finns på kommunens webbplats. Länk till Självservice.
Sidansvarig:
Senast uppdaterad:
Västra Mälardalens Myndighetsförbund
Besöksadress:
Gunnarsrovägen 2
Postadress:
Box 19, 732 21 Arboga
Öppettider
måndag-fredag: 9.00-12.00 och 13.00-15.00
Du kan göra en ansökan eller komplettera dina ärenden enkelt i våra e-tjänster. De hittar du på:e-tjänster
Väljer du att inte använda e-tjänsten så kan du hitta ansökningsblanketter i Självservice under Bygga, bo och miljö. De hittar du på:Självservice
Det går att lämna handlingar i vår brevlåda som sitter bredvid ingången på Gunnarsovägen 2 i Arboga.
POSTADRESS
Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5
TELEFON
0589-870 00ORGANISATIONSNUMMER
212000-2122