Cookies
På denna webbplats använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om cookies
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Lyssna
Vill du lyssna på innehållet på webben? Tryck på knappen ”Börja lyssna” nedan och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.
Våra andra webbar:
De flesta som ska inrätta eller förbättra sin avloppsanordning tar hjälp av en konsult och/eller en anläggningsentreprenör. De kan hjälpa dig att ta fram ett förslag som passar förhållandena på din tomt och med att göra själva grävarbetet.
Tänk ordentligt igenom vad du vill ha gjort innan du anlitar entreprenören. Ska entreprenören hjälpa dig med tillståndsansökan eller ska entreprenören bara bygga en anordning som du har fått tillstånd för?
Be att få alla uppgifter från entreprenören: fullständigt namn, adress, telefonnummer och person- eller organisationsnummer. Dessa uppgifter ger dig möjlighet att göra ytterligare kontroller.
Skriv alltid ett avtal. Det är viktigt om det blir problem i efterhand men hjälper också för att undvika missförstånd. Om entreprenören inte vill skriva ett ordentligt avtal bör du anlita någon annan istället.
Avtalet bör innehålla
Kolla med skattemyndigheten att entreprenören har F-skattesedel. Det innebär att det är entreprenören, och inte du, som ska betala arbetsgivaravgifter. Det ska också framgå på fakturan.
Entreprenören ska kunna visa att det finns en försäkring som gäller under byggtiden. Entreprenören bör kunna ge dig namn och telefonnummer till tidigare kunder för referenser. Ring kronofogden och kontrollera att entreprenören inte har några betalningsanmärkningar. Betalningsanmärkningar gör det svårt för entreprenören att få fram material från andra företag.
Om du får problem kan du vända dig till konsumentvägledaren i kommunen. Vid stora problem, som innebär mycket pengar, bör du vända dig till en advokat.
Senast uppdaterad:
Västra Mälardalens Myndighetsförbund
Besöksadress:
Gunnarsrovägen 2
Postadress:
Box 19, 732 21 Arboga
Öppettider
måndag-fredag: 9.00-12.00 och 13.00-15.00
Alla röda dagar har kontoret och växeln stängt.
Dag före röd dag stänger vi 12.00.
Du kan göra en ansökan eller komplettera dina ärenden enkelt i våra e-tjänster. De hittar du på:e-tjänster
Väljer du att inte använda e-tjänsten så kan du hitta ansökningsblanketter i Självservice under Bygga, bo och miljö. De hittar du på:Självservice
Det går att lämna handlingar i vår brevlåda som sitter bredvid ingången på Gunnarsovägen 2 i Arboga.
POSTADRESS
Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5
TELEFON
0589-870 00ORGANISATIONSNUMMER
212000-2122