Utförsäljning av gallrade böcker och tidskrifter på Världsbokdagen

Fira Världsbokdagen 23 april med oss!
På Arboga bibliotek uppmärksammar vi dagen genom att sälja gallrade tidskrifter för det facila priset av 10 kronor/bunt. Vi säljer också många gallrade böcker, flera i fint skick. Köp en kasse för 10 kronor och fyll den med 5 valfria böcker!

På Världsbokdagen den 23 april uppmärksammar Unesco böckers, författares och upphovsrättens betydelse för att sprida idéer och kunskap och för att bidra till förståelse och tolerans mellan människor. Det var Unescos generalkonferens 1995 som beslutade att 23 april skulle bli hela världens bokfestdag.

I beslutet från Unescos högsta beslutande organ, generalkonferensen, står bland annat:

• att böcker genom historien varit det mest kraftfulla medlet för att sprida kunskap och det mest effektiva sättet att bevara kunskap
  • att allt som görs för att sprida böcker är till fördel för dem som har tillgång till böcker, men det utvecklar också vår gemensamma kunskap om kulturtraditioner i världen och inspirerar till handlingar grundande på förståelse, tolerans och dialog.
  • att ett av de mest verkningsfulla sätten att stödja böcker och öka bokspridningen - som visats i flera av Unescos medlemsländer - är att inrätta Bokens dag och att t ex genomföra mässor och utställningar på Bokens Dag; idén har dock inte genomförts internationellt, och generalkonferensen
  • antar därför denna idé och utlyser den 23 april varje år som Världsbok- och upphovsrättsdagen; det var denna dag år 1616 som Miguel de Cervantes, William Shakespeare och Inca Carcilaso de la Vega avled.