Publicerad

Det var stor uppslutning på Arboga kommuns företagsfrukost när både det nya platsvarumärket presenterades och flera aktörer berättade om sina insikter om platsens betydelse.
– Det är ett styrkebesked för Arboga kommuns näringsliv att så många viktiga aktörer samlas för att tillsammans diskutera hur vi tillsammans kan utveckla vår fina ort, säger Samuel Strömgren, näringslivschef på Arboga kommun.
Intresserad publik
Presentationen av Arbogas platsvarumärke togs emot väl av den samlade publiken och kommundirektör Anders Neuman berättade om varför arbetet med att förnya platsvarumärket har genomförts och varför det behövs just nu.
– Alla kommuner står inför den stora utmaningen med demografiska förändringar där allt fler äldre ska försörjas av de som arbetar och vi behöver därför ett levande näringsliv med många medborgare som är yrkesverksamma. Det är viktigt att vi utmärker oss och fortsätter att jobba aktivt med att visa att Arboga är en naturlig plats att bo och verka i, säger Anders Neuman.
Arboga – plats för inspiration
Det är tänkt att alla som verkar i Arboga ska ha möjlighet att använda sig av platsvarumärket i sin marknadsföring och flera av aktörerna från näringslivet ställde sig positiva till möjligheten att gemensamt kunna locka kompetens till Arboga.
Förutom det nya varumärket berättade Jessica Öberg, vd på Combitech och Johan Magnusson, ny förbandschef för FMTIS i Sverige och garnisonschef för Arboga, om Arbogas attraktivitet och behovet av räckvidd.
Arboga blir en starkare destination
Dessutom genomfördes ett panelsamtal där Göta kanalbolagets vd Roger Alstäter, projektledare för Hjälmare kanalbolag Hans Tesjö och Kvarnfallets entreprenör Filip Gustafsson. De berättade om det pågående utvecklingsarbetet vid Hjälmare kanalområdet och de 100 miljoner kronor som kanalbolaget investerar de närmaste sju-åtta åren.