Nytt platsvarumärke ska berätta hela historien om Arboga

Publicerad

Med den nya versionen av platsvarumärket kan Arboga sättas på kartan genom  tydliga, moderna och enhetliga marknadsföringskampanjer.            

Ett platsvarumärke används för att marknadsföra och lyfta en plats och dess unika egenskaper och styrkor. Nu har kommunstyrelsen tagit beslut om att gå vidare med en ny grafisk profil och utveckling av Arbogas platsvarumärke – plats för inspiration.

Arbetet med att utveckla platsvarumärket har pågått sedan 2023 och nu har förslaget antagits av kommunstyrelsen, för vidare behandling i kommunfullmäktige. Den nya utformningen av platsvarumärket ska ersätta den tidigare som togs fram 2007.

– Vi är övertygade om att den nya utformningen av platsvarumärket kommer att stärka marknadsföringen av Arboga som besöksort och som destination för människors nästa flytt eller arbete, säger kommunstyrelsens ordförande Jonna Lindman (M).

Står stadigt men blickar framåt

Arboga behåller platsvarumärket, plats för inspiration, som får en ny logotyp och ny grafisk utformning. Den nya logotypen tar ansats i Ahrbugi, ett fornnordiskt ord som namnet Arboga härstammar ur och som betyder åbåge. Förutom kopplingen till Arbogaåns vatten innehåller logotypen också moderna inslag som kan associeras med Arbogas framtid och roll inom näringslivet och industrin. Något som näringslivschef Samuel Strömgren menar är strategiskt viktigt.

– Vi tror att många som bor och verkar i Arboga kan känna igen sig i den unika särprägel som vi vill lyfta fram, en kommun med rik historia men som också ligger i teknologisk framkant. Med nya platsvarumärket flyttar vi fram våra positioner och slår fast att vi tillsammans kan skapa framtidens historia, säger Samuel Strömgren.

Fler färger stärker berättelsen

Arboga behåller sin röda färg i logotypen men får sällskap av flera nya, bland annat franskt marinblått.

– De nya färgerna bidrar till att utveckla och nyansera berättelsen om Arboga. Framför allt får vi bättre möjligheter att skildra vår stad och bygds mångsidighet, säger Mattias Karlsson, grafiker och marknadsförare på Arboga kommun.

Lansering under våren 2025

Framtagandet har genomförts av enheten Näringsliv och turism som genomfört analyser och undersökningar tillsammans med förtroendevalda, företag, föreningar och privatpersoner som bor i Arboga. De externa kostnaderna för framtagandet landar på cirka 240 000 kronor. Lanseringen av det nya platsvarumärket är planerat till våren 2025, efter beslut från kommunfullmäktige den 6 mars.

–Vi vill att vårt nya platsvarumärke ska synas väl inför sommarens besökare och förhoppningsvis bidrar vårt arbete till att det också blir fler som upptäcker Arboga, säger Samuel Strömgren.