Arboga är en gammal stad.
Det bodde människor här
redan för tusen år sedan.
För 8 hundra år sedan
byggde munkar ett kloster i Arboga.
Klostret byggdes sedan om till en kyrka.
Idag heter kyrkan Heliga Trefaldighetskyrkan.
På medeltiden var Arboga
en viktig stad.
Bland annat köptes och såldes järn i Arboga.
År 1435 hölls ett viktigt möte i Arboga.
Mötet har kallats Sveriges första riksdag.
Gustav Vasa var kung i Sverige för 5 hundra år sedan.
Ibland bodde Gustav Vasa i Arboga.
Gustav Vasas dotter hette Cecilia Vasa.
Cecilia har också bott i Arboga.
Kontakt för den här sidan:
Senast uppdaterad:
Kontakt och öppettider
Telefon: 0589-870 00
E-post: arboga.kommun@arboga.se
Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5
Organisationsnummer 212000-2122
Följ Arboga kommun