Bild på statyn av Engelbrekt.

Lättläst: Arbogas historia

Arboga är en gammal stad.

Det bodde människor här

redan för tusen år sedan.

 

För 8 hundra år sedan

byggde munkar ett kloster i Arboga.

Klostret byggdes sedan om till en kyrka.

Idag heter kyrkan Heliga Trefaldighetskyrkan.

 

På medeltiden var Arboga

en viktig stad.

Bland annat köptes och såldes järn i Arboga.

 

År 1435 hölls ett viktigt möte i Arboga.

Mötet har kallats Sveriges första riksdag.

 

Gustav Vasa var kung i Sverige för 5 hundra år sedan.

Ibland bodde Gustav Vasa i Arboga.

 

Gustav Vasas dotter hette Cecilia Vasa.

Cecilia har också bott i Arboga.

Tipsa en kompis

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 07 december 2016

Kontakt och öppettider

Telefon: 0589-870 00
E-post: arboga.kommun@arboga.se

Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5

Organisationsnummer 212000-2122

Öppettider och telefonnummer