Värdighetsgarantier för verksamheten för funktionshinder

Värdighetsgaranti för Bostad med särskild service

Vi lovar att:

  • ta kontakt med dig inom 14 dagar efter att du fått insatsen beviljad
  • du får muntlig och skriftlig information om inflyttning
  • du får en kontaktpersonal som har ett helhetsansvar för det stöd och den service du vill ha
  • inom 14 dagar från inflyttningsdatum påbörja en genomförandeplan tillsammans med dig och din god man
  • personalen bemöter dig väl och visar respekt så att du kan känna dig trygg
  • erbjuda individuella aktiviteter varje vecka
  • erbjuda gemensamma måltider på helgdagar

Tänk på att:

  • när du flyttar in skriver du eget hyreskontrakt för din lägenhet och du betalar hyran själv
  • ämna dina synpunkter så vi kan förbättra stödinsatserna

Värdighetsgaranti för Daglig verksamhet

Vi lovar att:

  • ta kontakt med dig inom 14 dagar efter att du fått insatsen beviljad
  • du får muntlig och skriftlig information om daglig verksamhet
  • du får en kontaktpersonal som har ett helhetsansvar för det stöd och den service du vill ha
  • inom 14 dagar från sysselsättningens start påbörja en genomförandeplan tillsammans med dig och din god man
  • personalen bemöter dig väl och visar respekt så att du kan känna dig trygg
  • du får prova olika sysselsättningar inom kommunens dagliga verksamhet om du önskar
  • betala ut habiliteringsersättning utifrån närvaro

Tänk på att:

  • du betalar din egen lunch
  • arbetsresan inte ingår i insatsen
  • lämna dina synpunkter så vi kan förbättra stödinsatserna

Värdighetsgarantier för korttidsvistelse

Vi lovar att:

  • kontakta dig inom 14 dagar från att du beviljats insatsen
  • du får muntlig och skriftlig information om korttidsboendet
  • du får en kontaktpersonal som har ett helhetsansvar för det stöd och den service du vill ha
  • inom 14 dagar från första besöket påbörja en genomförandeplan tillsammans med dig och om du vill dina anhöriga.
  • det finns personal dygnet runt på korttidsboendet
  • personalen bemöter dig väl och visar respekt så att du kan känna dig trygg

Tänk på att:

  • vistelsen är avgiftsfri men att du själv betalar för måltider och aktiviteter
  • resan till och från korttidsboendet ordnar du själv
  • lämna dina synpunkter så vi kan förbättra stödinsatserna

Värdighetsgarantier för personlig assistans

Vi lovar att:

  • kontakta dig inom 14 dagar från att du beviljats insatsen
  • vara lyhörda för dina önskemål om val av personliga assistenter
  • tillsammans med dig planera utförandet av den beviljade insatsen
  • upprätta avtal mellan dig och kommunen vid assistansersättning genom Försäkringskassan
  • påbörja en genomförandeplan inom 14 dagar från att insatsen verkställts

Tänk på att:

  • det kan vara nödvändigt att göra förändringar i ditt hem så att dina personliga assistenter kan hjälpa dig på bästa sätt utifrån en god arbetsmiljö
  • om du behöver ändra i schema eller vill byta personlig assistent är det viktigt att du snarast meddelar det till kommunen, uppsägningstiden för personlig assistent är en månad
  • •ämna dina synpunkter så vi kan förbättra stödinsatserna

Värdighetsgarantier för kontaktperson

Vi lovar att:

  • kontakta dig inom 14 dagar från att du beviljats insatsen
  • vara lyhörda för dina önskemål om val av kontaktperson
  • upprätta avtal mellan dig och kontaktpersonen
  • göra regelbundna uppföljningar med dig och din kontaktperson för att säkerställa att insatsen tillgodoser dina behov

Värdighetsgarantier för avlösarservice

Vi lovar att:

  • kontakta dig inom 14 dagar från att du beviljats insatsen
  • vara lyhörda för dina önskemål om val av avlösare
  • tillsammans med dig planera utförandet av den beviljade insatsen
  • göra regelbundna uppföljningar med dig och din avlösare

Värdighetsgarantier för ledsagarservice

Vi lovar att

  • kontakta dig inom 14 dagar från att du beviljats insatsen
  • vara lyhörda för dina önskemål om val av ledsagare
  • tillsammans med dig planera utförandet av den beviljade insatsen
  • göra regelbundna uppföljningar med dig och din ledsagare

Värdighetsgarantier för stödfamilj

Vi lovar att:

  • kontakta dig inom 14 dagar från att du beviljats insatsen
  • vara lyhörda för dina önskemål om val av stödfamilj
  • tillsammans med dig planera utförandet av den beviljade insatsen
  • ett avtal upprättas mellan dig och stödfamiljen
  • göra regelbundna uppföljningar med dig och din stödfamilj

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 18 januari 2017

Kontakt och öppettider

Telefon: 0589-870 00
E-post: arboga.kommun@arboga.se

Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5

Organisationsnummer 212000-2122

Öppettider och telefonnummer